
OFERTA
Terapia ręki
Terapia ręki jest metodą wspomagającą rozwój motoryki dziecka, precyzyjnych ruchów ręki, dłoni oraz palców. Terapeuta rozpoczyna pracę od wzmocnienia całego ciała, czyli motoryki dużej – prawidłowa postawa, napięcie mięśniowe, ramiona, barki, kręgosłup, łokcie. Następnym etapem zajęć jest usprawnianie motoryki małej u dziecka – ruchy i napięcie nadgarstka, palców, prawidłowy uchwyt, a dopiero na końcu doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
Dla kogo terapia ręki?
Dzieci i dorośli:
- z trudnościami z mową, opóźniony rozwój mowy, afazja,
- niechętnie wykonujący czynności manualne takie jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów,
- z trudnościami w planowaniu ruchowym i uczeniu się nowych czynności manipulacyjnych,
- z problemami z wykonywaniem czynności samoobsługowych (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
- z obniżonym lub podwyższonym napięciem mięśniowym w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- z trudnościami z koordynacją ruchów obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych, wykonywania czynności dnia codziennego,
- dostarczający sobie dodatkowych silnych doznań proprioceptywnych i domagających się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach,
- z trudnościami z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego,
- z trudnościami związanymi z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciskają kredkę/ołówek bądź kredki wypadają im z dłoni,
- z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się niestarannym pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,
- nie zachowujący prawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
- ze zdiagnozowanymi zespołami genetycznymi, porażeniem mózgowym lub innymi wadami wrodzonymi, dla których trudności w rozwoju funkcji związanych z małą motoryką są charakterystyczne.
Diagnoza terapii ręki:
- wywiad wstępny z opiekunem,
- diagnoza – sprawdzenie, czy u dziecka występuje właściwe napięcie mięśniowe, prawidłowa postawa ciała, w jaki sposób trzyma przedmioty w dłoni, poziom koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, orientacja przestrzenna, ogólna sprawność motoryki dużej,
- przedstawienie wyników diagnozy, odpowiedni dobór ćwiczeń.
Terapia indywidualna:
Terapia ręki polega na wykonywaniu i doskonaleniu różnych umiejętności z obszaru motoryki dużej, motoryki małej, sprawności manualnej, precyzji ruchów rąk, koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej, przekraczanie linii środkowej ciała. Często jest uzupełnieniem terapii integracji sensorycznej lub może być prowadzona niezależnie.
Terapia grupowa:
Niektóre dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym lepiej pracują w małej grupie, mają większą motywację do podejmowania wysiłku i wykonywania ćwiczeń sprawiających trudności. Dlatego również oferujemy zajęcia grupowe dostosowane do potrzeb dzieci.